Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Nieuws | 27 mrt 2025

Metaalunie: ‘Hoogste tijd dat mkb als maat wordt genomen’

Koninklijke Metaalunie reageert positief op de kabinetsplannen om de spelregels voor nieuwe wetgeving aan te scherpen, met als doel de regeldruk voor ondernemers te verminderen. “Het is de hoogste tijd dat het mkb als maat wordt genomen voor wetgeving,” zegt Derk Jan Meijer, beleidssecretaris Deregulering bij Metaalunie. “Regeldruk is niet voor niets het grootste knelpunt voor mkb-bedrijven. Wij steunen deze lijn volledig, maar het schept ook een verantwoordelijkheid om écht resultaat te boeken.”

Het kabinet zet in op het aanpakken van zowel nieuwe als bestaande regeldruk, met extra aandacht voor kleinere bedrijven. Een belangrijke stap is de aangescherpte Bedrijfseffectentoets (BET), mede op aandringen van Metaalunie. Wetgevers moeten nu expliciet afwegen of kleine bedrijven met weinig personeel kunnen worden uitgezonderd of een lichter regime kunnen krijgen. Ook wordt ‘lastenluwe’ implementatie van EU-regelgeving de standaard. Daarnaast krijgt het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) meer bevoegdheden om deze effecten te toetsen. “Dit zijn zeer goede wijzigingen,” aldus Meijer. “Ze sluiten perfect aan bij onze lobby voor een onderdrempel in wetgeving voor bedrijven tot 25 medewerkers.”

Uitdagingen
Toch ziet Metaalunie nog uitdagingen. “Er is een cultuuromslag nodig bij ministeries,” benadrukt Meijer. “Ambities om het mkb te ontzien moeten in concrete acties worden omgezet.” Ook roept hij de Tweede Kamer op om negatieve ATR-adviezen serieus te nemen en wetten zo nodig aan te passen. “Alleen dan wordt deze aanpak effectief.”

Mooie woorden niet genoeg
Voor bestaande regeldruk verwijst Metaalunie naar het mkb-indicatorbedrijven-onderzoek, waarin knelpunten en oplossingen al zijn uitgewerkt. Tien van de twaalf grootste problemen vallen onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. “Mooie woorden over het mkb zijn niet genoeg,” zegt Meijer. “Het is tijd om van ‘Think Small First’ naar ‘Act Small First’ te gaan. Ondernemers willen nu praktijkresultaten zien: de kraan met nieuwe regeldruk dicht en bestaande knelpunten snel opgelost. Daar werken wij graag aan mee!”

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl