Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

Slim en snel leren met nieuwe technologie

Gelre
07 nov 2025

De MKB-maakindustrie in Nederland staat momenteel voor een grote uitdaging: veel ervaren vakmensen gaan met pensioen. Het is lastig om hiervoor nieuwe medewerkers te vinden en deze inwerken kost vaak veel tijd. Daarnaast is de doorstroom van medewerkers vaak ook groot. Medewerkers blijven vaak niet meer tientallen jaren bij hetzelfde bedrijf werken. Tegelijkertijd vernieuwen productieprocessen zich in hoog tempo: producten moeten steeds meer klant specifiek en efficiënter worden gemaakt. Dit betekent dat het leren en overdragen van kennis belangrijker wordt dan ooit. Hoe zorg je dat iedereen goed wordt opgeleid zodat je productiviteit en flexibiliteit omhoog gaat?

Van on-the-job training naar digitale leeromgevingen
In veel maakbedrijven zit waardevolle kennis verstopt in de hoofden van ervaren medewerkers. Zij weten precies hoe een machine “hoort te klinken” of wat er misgaat als een product nét niet goed uit de machine komt. Die kennis is goud waard, maar staat vaak nergens op papier. 

Kennis is grofweg in twee soorten te verdelen: Expliciete kennis is kennis die je makkelijk kunt vastleggen, bijvoorbeeld in handleidingen of werkinstructies. Impliciete kennis is de ervaring die iemand in de loop der jaren opdoet. Die leer je niet uit een boek, maar door te doen. In een eerder project vanuit de HAN is onderzocht hoe bedrijven flexibele werkinstructies kunnen opstellen en beheren voor high variety-low volume productieomgevingen (zie de volgende link voor meer informatie: Flexibele Werkinstructies | Project | HAN). Daarin lag de nadruk op expliciete kennis. Nu kijken we verder: Hoe kunnen we ook die impliciete kennis overdragen die juist vaak verloren gaat als de vakmensen vertrekken?

Traditioneel gebeurt deze kennisoverdracht momenteel vaak via een on-the-job training of cursussen in een aparte trainingsruimte. Dit werkt wel, maar het kost veel tijd van ervaren mensen en sluit niet altijd aan op wat de nieuwe medewerker al weet of kan. Nieuwe technologieën zoals Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) kunnen hierbij helpen. Denk hierbij aan VR-trainingen waarin medewerkers oefenen met machines in een digitale omgeving zonder risico op schade of stilstand. Of aan AR-projecties op de werkplek die het leerproces van een medewerker ondersteunen, bijvoorbeeld door bij storingen stap-voor-stap aan te geven welke onderdelen gecontroleerd moeten worden. Daarnaast maakt AI het mogelijk om leerhulpmiddelen automatisch af te stemmen op het niveau van de medewerker. Zo leert iedereen op zijn eigen tempo en op een manier die dicht bij de praktijk ligt.

Op deze manier leren de medewerkers op een manier die niet alleen praktisch, veilig en realistisch is, maar ook die bij hun past. Hierdoor zijn nieuwe medewerkers uiteindelijk sneller inzetbaar.
 
Samen onderzoeken en experimenteren
Binnen het nieuwe HAN-project ‘Extended-Reality Assisted Learning for Smart Industry’ werken we samen met diverse maakbedrijven in de regio. Hierin onderzoeken we hoe digitale leeromgevingen medewerkers optimaal kunnen ondersteunen, hoe VR en AR-technologie praktisch toepasbaar is op de werkvloer en hoe AI eventueel hierbij kan helpen. Hierin combineren we techniek, leren en organisatieverbetering in één integrale aanpak. Dit project biedt de kans om laagdrempelig te experimenteren zonder grote investeringen.

Doe mee!
Wilt u weten wat digitale leeromgevingen kunnen betekenen voor uw bedrijf, heeft u vragen of bent u geïnteresseerd om aan dit project deel te nemen? Neem contact op met Vera Lange via vera.lange@han.nl!

Gerelateerde artikelen

Cursussen